Vyberáte si podielové fondy podľa ich historickej výkonnosti?
Ak by ste si mali vybrať podiekový fond, do ktorého investujete svoje úspory, pozerali by ste na to, aký výsledok dosiahol za predchádzajúci rok? Alebo by ste brali do úvahy aj to, ako sa mu darilo za posledných 30 rokov?
Pokiaľ nie ste v oblasti investovania úplný začiatočník, intuitívne by ste mali tušiť, že ročné obdobie je príliš krátke na objektívne zhodnotenie kvalít akéhokoľvek podielového fondu. No ani ostrieľaní experti nemusia vedieť, aká zavádzajúca môže byť aj dlhodobá štatistika.
Obeť úspechu
Najlepšou reklamou pre podielové fondy sú výsledky, ktoré sa im darí dosahovať. Priťahujú pozornosť nových klientov a ich úspor. Pre podielové fondy to znamená nárast objemu spravovaných aktív. Čím úspešnejší fond, tým vyšší prílev investícií.
Výrazný nárast objemu aktív však nebýva pre podielový fond a jeho manažérov výlučne dobrou správou. Pokiaľ nie je investičná stratégia podielového fondu orientovaná výlučne na akcie najväčších firiem, nárast majetku v podielovom fonde sa môže stať problémom. Ak napr. podielový fond dosiahol atraktívne výsledky investovaním do akcií menších a stredných firiem, s vyšším objemom aktív pod správou sa musí orientovať predovšetkým na akcie veľkých firiem. To však nie je segment, na ktorom sa mu v minulosti podarilo excelovať, a historické úspechy nie sú výsledkom aktuálnej stratégie.
Ide o rozdiel, aký si možno predstaviť pri riadení osobného automobilu a veľkej dodávky. Ak ste za volantom prvého vozidla, možnosti parkovania či predbiehania na ceste máte úplne iné než vo veľkej dodávke. Obmedzenia platia bez ohľadu na šoférske zručnosti.
Pominuteľná výhoda
Keď v prvej polovici 80. rokov vznikla skupina obchodníkov na finančných trhoch známa ako Korytnačky (Turtles), nik nedokázal pochopiť, ako môžu ľudia bez akýchkoľvek predchádzajúcich znalostí a skúseností dosiahnuť ohromujúce výsledky. Odpoveďou bol systém, ktorý bolo možné zhrnúť na pár strán a pochopiť za jeden víkend.
O pár rokov neskôr sa systém Korytnačiek objavil na trhu. Vtedy šlo o pomerne drahé čítanie, dnes je na internete k dispozícii zadarmo. Až na to, že systém už zďaleka nie je taký efektívny ako pred troma desaťročiami. Jeho výhoda zmizla tým, že sa stal známym. To podnietilo vznik podobných systémov, vďaka čomu jeho efektivita prakticky zmizla. Ako je to možné? Ak by predajca vanilkovej zmrzliny zistil, že pridaním levandule vznikne jedinečná chuť, za ktorú sú ľudia ochotní aj priplatiť, zo svojho objavu bude mať úžitok len dovtedy, kým rovnaký mix chutí nezačnú ponúkať aj ostatní zmrzlinári.
Efekt pominuteľnej výhody číha v dlhodobých štatistikách často. Pokiaľ podielový fond príde s inovatívnym prístupom alebo stratégiou, spravidla sa to prejaví ako obdobie veľmi dobrých výsledkov. Ak je toto obdobie súčasťou dlhodobých štatistík, skresľuje tým údaje o aktuálnej schopnosti podielového fondu generovať výnosy.
Dôležitosť manažéra
Keď sa firme podarí získať šikovného zamestnanca, spravidla je len otázkou času, kedy začne postupovať v internej hierarchii vyššie. Podielové fondy nie sú výnimkou. Šikovní manažéri podielových fondov, schopní svojimi rozhodnutiami dosahovať atraktívne výnosy, bývajú postupom času promovaní do vyšších, manažérskych pozícií. Ich miesta portfóliových manažérov obsadzujú iní. Často s novým prístupom, inou stratégiou, vlastnými preferenciami.
Ide o vnútornú zmenu v podielovom fonde, ktorá býva pre bežných investorov neviditeľná. Aj ona však deformuje historickú výkonnosť podielového fondu. V jeho štatistikách ostávajú aj výsledky manažérov, ktorí už podielový fond dávno neriadia a na jeho investičnú stratégiu nemajú žiadny vplyv. Fidelity Magellan Fund zarobil v rokoch 1977 až 1990 každoročne v priemere viac ako 29 %, čo mu vynieslo označenie najvýkonnejšieho podielového fondu na svete. Za jeho riadenie bol zodpovedný legendárny investor Peter Lynch. V čase jeho nástupu do podielového fondu v ňom bolo 18 miliónov dolárov, v čase odchodu až 14 miliárd.
Zmena v riadení sa prejavila aj vo výsledkoch podielového fondu. Za posledných 10 rokov nezarobil takmer nič, jeho celkový výnos predstavuje 3,6 %. Na porovnanie – hodnota indexu S&P 500 vzrástla v rovnakom období o 64 %.