Etický kódex bánk – ochrana spotrebiteľa
Etický kódex je komplex etických pravidiel na ochranu spotrebiteľa, ktorý ho chráni pri styku s bankovými inštitúciami v Slovenskej republike. Banky, ktoré sú členmi Slovenskej bankovej asociácie sa zaväzujú, že sa budú riadiť pravidlami, ktoré sú uvedené v Kódexe vo vzťahu ku svojim klientom.
Načo sa vzťahuje etický kódex?
Etický kódex sa vzťahuje na sporiace účty, bežné účty, vkladové účty, investičné služby, platobného styku, debetné a kreditné karty, elektronické bankovníctvo, stavebné sporenia, spotrebné úvery, úvery na bývanie a hypotekárne úvery.
Etický kódex upravuje aj inštitút bankového ombudsman, ktorého úlohou je riešiť spory medzi bankou a jej klientom, ktoré vznikli z dôvodu nedodržania ustanovení v Kódexe. Bankový ombudsman však nerozhoduje spory, iba vydáva odporúčania a je povinný svoju činnosť vykonávať nezávisle.
Základnými záväzkami bánk voči klientom sú:
- Služby ktoré banky poskytujú, budú propagovať len prostredníctvom slušnej a pravdivej reklamy
- Budú voči svojím klientom postupovať transparentne a budú ich pravdivo informovať o poskytovaných službách
- Banky budú s dôvernými údajmi svojich klientov nakladať diskrétne v rozsahu klientovho súhlasu a v súlade s právnymi predpismi
- O zmenách v cenách služieb budú klientov informovať včas a dostatočne
- Budú ústretovo a bez odkladov pristupovať k riešeniu každého problému a budú svojich klientov informovať o možných riešeniach
- Zabezpečia, aby zamestnanci banky dodržiavali tento Kódex v plnom rozsahu
Etický kódex bol vypracovaný Slovenskou bankovou asociáciou a bol schválený na Zhromaždení SBA na zasadnutí dňa 27.6.2007.