Upozornenie na podvody spojené s menom Národnej banky Slovenska

Zverejnené: 14.01.2025

Article image
Národná banka Slovenska opakovane varuje pred podvodným konaním subjektov, ktoré sa neoprávnene vydávajú za jej zamestnancov. Tieto osoby telefonicky kontaktujú občanov a tvrdia, že cudzia osoba v ich mene zriadila alebo zrušila finančné produkty, ako sú bežné účty. Následne sa pokúšajú získať citlivé osobné údaje alebo prístup k bankovým účtom klientov.

Toto konanie je podvodné a nebezpečné. Volajúci vyvolávajú pocit ohrozenia finančných prostriedkov a falošne sa prezentujú ako zamestnanci Národnej banky Slovenska. Aktuálne sa osoba predstavuje pod menom „Peter Martin“, avšak toto meno sa môže meniť. Podvodníci často už pri prvom kontakte disponujú určitými informáciami o adresátoch, aby zvýšili svoju dôveryhodnosť.

Podvodné kontakty sa najčastejšie uskutočňujú telefonicky, ale môžu zahŕňať aj komunikáciu cez sociálne siete, e-maily alebo správy v rôznych aplikáciách.  Ide o prípady kontaktovania klientov s informáciou, že nesplácajú úver, a preto im budú zablokované peniaze na ich bežnom účte. Môže však ísť aj vyhrážky o údajnom zablokovaní účtu, ak spotrebiteľ nezaplatí pokutu ako výsledok fiktívnej kontroly, či o výhodnú ponuku úveru, ako uviedla NBS.

Buďte obozretní a nikdy neposkytujte svoje citlivé údaje neznámym osobám ani cez telefonické, ani cez digitálne kanály. NBS neoslovuje klientov s uvedeným zámerom a nikdy nevyžaduje poskytovanie osobných údajov.

V prípade, že vás oslovia podozrivé osoby, NBS odporúča minimalizovať komunikáciu s nimi a v žiadnom prípade neposkytovať citlivé informácie ani kópie dokladov totožnosti. Tieto údaje môžu byť zneužité.

Ak ste už poskytli svoje údaje alebo kópie dokladov, je na mieste to oznámiť Policajnému zboru Slovenskej republiky. V prípade, že ste zdieľali čísla platobných kariet alebo prihlasovacie údaje do internetového bankovníctva, čo najskôr kontaktujte príslušnú banku alebo platobnú inštitúciu.

Národná banka Slovenska opakovane varuje pred podvodníkmi, ktorí sa pod rôznymi zámienkami snažia získať citlivé informácie alebo financie, často prostredníctvom fiktívnych poplatkov či iných nákladov. Národná banka Slovenska nikdy nekontaktuje ľudí ohľadne splácania úverov, ponuky pôžičiek alebo iných služieb. Buďte obozretní a chráňte svoje osobné údaje.
Zdroj: NBS
 
Autor článku: Iveta Hudáková
 
 



Užitočné články

Finančný Kompas v médiách