Pozor na podvody pred Vianocami
Reklamy plné červenej farby, usmievajúcich sa ľudí, obchody bez šance zaparkovať, do toho black friday a zhon so zimou. Už je to tu. Blížia sa Vianoce! Každý z nás chce potešiť svojich blízkych darčekom. Jasné, že ich všetci riešime počas roka a nenechávame si to na poslednú chvíľu. Nie vážne, ja každý rok zapaľujem jednu sviečku na Vianoce ako poctu, pre tých ktorí to tak robia. Vyhnú sa tak plným nákupným centrám, oneskoreným objednávkam, nepríjemným ľudom, ale aj bacilom na všetkom a každom. V tomto čase sú už e- shopy, ale aj kuriéri vyťažení, pred obchodmi začínajú stáť rady. Sviatky radosti a pokoja :)
Ešte pár dní a e-shopy začnú oznamovať, že tovar ku nám príde 27.12 o 8:47. V týchto dňoch sú úplne bežné aj podvody. Nie len medzi vreckármi na vianočných trhoch, ale aj online, kedy medzi troma sms správami klikneme práve na tú štvrtú podvodnú. To, že stres a zhon prispieva k strate pozornosti vedia aj hackeri . Práve v tomto predvianočnom zhone sa budú snažiť rôznymi spôsobmi zneužiť práve našu nepozornosť. Prečo? Počet objednávok z internetových obchodov pred Vianocami výrazne rastie. Rovnako bude rásť aj množstvo podvodných správ. Dohodnime sa teda, že si dáme všetci pozor a nikto nepríde o peniaze. Prinášame však zopár tipov ako rozpoznať podvod?
Podvodné reklamy sa zvyčajne šíria prostredníctvom sociálnych sieti a často prostredníctvom hacknutých účtov. No nie je to pravidlom. Na podvodnú reklamu môžete natrafiť aj na obyčajnej webovej stránke, ktorú navštevujete každý deň, alebo aj úplne bežnou sms.
Technika podvodov je stále prepracovanejšie. Vynaliezavosť rozhodne týmto "lé šmeliné“ nechýba a vedia, ako majú komunikovať. Obeť im zvyčajne sama poskytne všetky potrebné údaje bez toho, aby vôbec niečo tušila. Na ochranu pred podvodom pritom nepotrebujete odborné znalosti, úplne vám postačia vhodné návyky a základný prehľad o podvodoch na internete.
Čo je phishing, vishing, online scam
Phishing (rybárčenie) je internetový spôsob podvodu za účelom získania prístupových hesiel k osobnému účtu a údajov k internetovému bankovníctvu. Podvodník nahodí návnadu a rybárči. Ak obeť zaberie na jeho návnadu - inkasuje. Ide o podvodné e-mailové správy, ktoré vzbudzujú dojem, že boli zaslané z banky. Na prvý pohľad sa takmer nedajú rozoznať, ak sa ale správne zahľadíte, uvidíte v takomto maily znaky podvodu. Napríklad logo je na nesprávnom mieste, webová adresa nevyzerá dôveryhodne a často ich zdobia aj gramatické chyby.
Vishing (lovenie hesiel pomocou hlasu) je to určitý druh podvodu s využitím telefonického rozhovoru, prostredníctvom ktorého sa podvodník snaží získať od klienta banky dôverné informácie ako sú čísla platobných kariet, číslo účtu, osobné údaje alebo prístupové heslá do internetbankingu. V našich končinách sú takéto hovory - nič v zlom, ale väčšinou sindickým alebo pakistanským akcentom, úplne bežné. Zamestnanec Microsoftu zostil, že váš Windows je v ohrození, kreditná karta bola zadržaná atď. Našťastie je náš "trh" pre nich rečovo zatiaľ neatraktívny, umelá inteligencia však môže časom narobiť pomocou vishingu veľkú šarapatu..
Online scam je skratka pre podvodný investičný program. Tie sa ponúkajú predovšetkým prostredníctvom internetu a sú typické ponukami neúmerne vysokých ziskov. Pre operácie s peniazmi využívajú predovšetkým elektronické peňaženky. Obvykle fungujú na princípe pyramídy, kde investori na vrchole získavajú výnosy z vkladov nových investorov. V momente, keď sa investori prestanú vyplácať, nazývajú sa tieto programy SCAM. SCAM aj HYIP. Vo väčšine štátov sú považované za nelegálne. Najviac sa darí online podvodníkom v krajinách ako Nigéria, India, Pakistan...
Ako zistiť serióznosť e-shopu
Podvody sa šíria v rôznej podobe ako podvodný e-mail, reklama, príspevok na sociálnej sieti, SMS správa, telefonát, pracovný inzerát, žiadosť na facebooku, linkedine a pod. Útočníci sa od obetí snažia získať prihlasenie sa do účtov cez prihlasovacie údaje, alebo číslo platobnej karty, prípadne sa dopytujú otázky s prosbou o financie.
Podvodný web sa vyznačuje absenciou obchodných podmienok či reklamačného poriadku. Na stránke nie je kontaktná adresa, osoba alebo detaily ohľadom e-shopu. Podozrivé môžu byť aj extrémne výhodné ceny, oproti ďalším webom s podobným tovarom.
Ak sa vám aj napriek týmto informáciám podarí objednať si tovar z podvodného a-shopu, nezúfajte - máte však smolu. Odoslané peniaze už nezískate späť. Existujú prípady, kedy sa banky snažili a niečo sa podarilo, ale je ich menej ako tých nešťastnejších - oveľa menej.
V ponuke zlodejov nájdete možnosť s registráciou pre debetnú či kreditnú kartu. Po registrovaní a odsúhlasení cookies s ďalšími zopár oknami s platobnými procesmi, sa vám začnú strhávať peniaze. Opatrnosť je na mieste aj pri službe PayPal. Nikdy nenechávajte heslo k takýmto informáciám uložené v počítači. Radšej tomu venujte pár sekúnd navyše a pri každej platbe si údaje naťukajte nanovo, aj my to tak robíme - alebo platíme cez Viamo.
Ako to už býva zvykom aj Slovenská pošta každý rok upozorňuje ľudí, aby si dávali pozor na podvodné sms alebo emaily. Slovenská pošta ďalej uvádza, že nikdy nežiada prostredníctvom sms, mms alebo e-mailov úhradu poplatkov, ani za colné konanie, ani nesprostredkúva žiadne platby - proste nič. Klient VŽDY zaplatí za zásielku až pri jej prevzatí. Urobiť tak môže na pošte, kuriérovi alebo v BalíkoBOXe. Ak sa predsa len podvodníkovi podarilo oklamať vás, obráťte sa na orgány činné v trestnom konaní.
Koľko ľudí zvykne naletieť podvodníkom?
Podľa výsledkov prieskumu sa obeťou podvodníkov stalo viac ako 25% opýtaných. Podvodníkov nájdeme vo všetkých regiónoch Slovenska, aj v tých, kde vraj nič nie je. Najčastejšie si však hľadajú obete v Bratislavskom kraji. Ostatné mestá sú na tom zhruba rovnako. Najviac sa zameriavajú na seniorov, od ktorých dokážu vymámiť sumy aj vyššie ako 5 000 eur. Podvodníci zvyčajne oberajú ľudí o sumy vo výške od 100 do 1000 eur. Osobne si však pamätám aj nejaký ten prevod Dwaynovi Johnsovi, ale aj stratených mníchov. Polícia ročne eviduje desiatky finančných podvodov na senioroch, reálne tento počet môže byť oveľa vyšší, nakoľko nie všetky prípady ľudia nahlasujú. Boja sa totiž, že sa im ich známy budú smiať. Seniorov sa treba preto pýtať, či náhodou nehlasovali v hudobných súťažiach, alebo nevolali veštkyni. Áno, presne takto sa to deje...
Len niečo vyše 10 % Slovákov si spolu so svojimi staršími príbuznými prechádza ich finančné transakcie, informuje ich o typoch podvodov a o tom, ako sa pri nich zachovať. Takmer 40 % opýtaných uviedlo, že svojich príbuzných upozorňujú na medializované prípady finančných podvodov. Seniorov sa najviac snažia informovať a vystríhať ľudia v Nitrianskom kraji, kde tak robí vyše 63 % opýtaných a v Košickom kraji, kde sa na takúto prevenciu zameriava 55 % obyvateľov. Len tak ďalej, všetci ktorí tak urobia dokazujú, že nie každý superhrdina musí nosiť plášť!
Najmenší dôraz na osvetu svojich rodičov a starých rodičov pred podvodníkmi kladú obyvatelia Trnavského kraja, kde tak robí 45 % respondentov a v Bratislavskom kraji svojich príbuzných vzdeláva alebo upozorňuje 48 % opýtaných.
Zdroj: Poštová banka.
Buďme opatrní...
- buďte obzvlášť opatrní, ak od vás v komunikácii niekto žiada úhradu finančného dlhu a nikdy nepodľahnite naliehaniu,
- slušná spoločnosť nikdy nepýta prostredníctvom e-mailov peniaze. Za zásielku a náklady spojené s jej prepravou zaplatí klient buď pri objednávaní tovaru, teda priamo e-shopu, alebo pri prevzatí zásielky napr. kuriérovi,
- ak máte pochybností, kontaktujte infolinku spoločností s cieľom overenia pravdivosti informácie, kontakty na infolinku si vždy hľadajte na oficiálnych stránkach spoločností,
Ak ste v internet bankingu alebo v mobil bankingu našli transakcie, o ktorých nič neviete, svoju platobnú kartu si ihneď zablokujte a zmeňte si prihlasovacie údaje a PIN. Hneď potom kontaktujte svoju banku a podrobne vysvetlite, aký máte problém. Pracovník vám poradí, ako ďalej postupovať, ak už nejaké peniaze z vášho účtu odišli. Zablokovanie karty môžete nahlásiť aj vy. My sme tak volali do banky a kartu k nášmu účtu nám zablokovali a pri ďalšom hovore odblokovali. Musím však povedať, že to tak nerobí každá banka – porovnanie už pripravujem..
Ako nás chráni pri platbách banka
Bankové systémy sú chránené účinnými bezpečnostnými bránami. Dáta klienta pred nepovoleným prístupom chráni tak, že ich zašifrujeme pred schválením na odoslanie. Banky podporujú viacfaktorové overovanie, ako ďalšiu úroveň bezpečnosti, preto okrem užívateľského mena a hesla používate aj autentifikačné zariadenia: SMS kľúč, Token a Elektronický osobný kľúč. Inak povedané, snažia sa odchodu peňazí z účtu čo najviac chrániť. Ak máte aktivované notifikácie, zasiela vám informácie o pohybe na vašom účte formou push notifikácií, SMS správ alebo e-mailových správ.
TIPY OD NÁS:
1. Chráňte svoje zariadenia - počítač, hodinky, tablet, mobilný telefón sú všetko zariadenia, ktoré obsahujú cestu k peniazom, majte preto oči na stopkách. Podvodníkov je veľa a sú všade od aliexpressu, cez bazoš až po facebook.
2. Prosíme vás, používajte bezpečné pripojenia keď používate služby elektronického bankovníctva.
3. Neklikajte na odkazy, ktoré vám môžu ublížiť nie len mentálne ale aj finančne.
4. Vždy sa snažte platiť jednorazovými údajmi, vygenerovanými na tú konkrétnu platbu.
5. Na účte nedržte priveľkú sumu, radšej ju šupnite na podúčet.
Autor článku: Iveta Hudáková